Museum Sydøstdanmark

Baggrund

Museum Sydøstdanmark er en selvejende institution. Det er et statsanerkendt kulturhistorisk museum og en sammenslutning mellem de tre museer Vordingborg, Køge og Næstved og tæller omkring 110 medarbejdere. Museet arbejder med oldtid, middelalder, renæssance og nyere tid. Endvidere arbejder museet med kunst, der har tilknytning til museets geografiske ansvarsområde og hvor kunsten har betydning for den lokale kulturhistorie. Museum Sydøstdanmark er afhængig af tilskud fra staten, som skal deles ud på de forskellige museer og IT Chef Carl-Henrik Hansen kan derfor aldrig vide med sikkerhed, hvilket økonomisk råderum han har i forhold til investeringer hos IT-afdelingen. Det betyder, at det er vigtigt at overveje nøje, hvordan det afsatte IT budget skal anvendes.

Udfordringen
Udskiftning af datacenterudstyr med begrænset budget

I 2017 stod Carl-Henrik Hansen og skulle finde en løsning med nye servere og netværk til Museum Sydøstdanmark, som skulle stå klar i 2018. Sammen med løsningen skulle der ligeledes tilknyttes en serviceaftale. Der var allerede indhentet tilbud på nye fra et andet firma, da Carl-Henrik Hansen bliver kontaktet af Nordic Computer. Det betød, at han præcis vidste, hvad han skulle bruge, og hvad det ville koste fra ny. Efter at Nordic Computer kom med deres tilbud, valgte Museum Sydøstdanmark det tilbud, hvor man fik mest muligt for de penge, der var til rådighed, og det var hos Nordic Computer.

Løsningen
Refurbished datacenter hardware med serviceaftale

Carl-Henrik Hansen forklarer, hvor meget han regner med, at de har sparet ved at anvende en løsning fra Nordic Computer baseret på refurbished datacenterudstyr.

”Kontra nyt udstyr, så vil jeg tro, at vi har sparet omkring 35-40%. Jeg tror nu også godt, at vi kunne have sparet flere penge, hvis vi havde valgt, at gå med til noget ældre udstyr, men jeg ville være sikker på, at det også kører om 6-7 år”, fortsætter Carl-Henrik Hansen.

For Museum Sydøstdanmark er det ikke kun den økonomiske fordel, som betyder noget i forhold til at vælge Nordic Computer. Det er i ligeså høj grad den hardware serviceaftale, som er tegnet på udstyret.

”Jeg har lagt meget stor vægt på implementeringsdelen. Det var vigtigt for mig, at Nordic Computer stillede op med folk, som kunne tage sig af hele migreringsprocessen med at flytte servere fra gamle til nye miljøer.”

En anden vigtig ting, som var afgørende for, at Museum Sydøstdanmark og Carl-Henrik Hansen valgte Nordic Computer, er den personlige kontakt til teknikeren og kontinuerligheden i den tekniker, som kommer ud til kunden. Carl-Henrik Hansen, som tidligere har siddet i en salgschef stilling i syv år, var ikke klar over, at der eksisterede et marked med refurbished datacenter hardware samt et alternativ til producentservice, men er nu meget tilfreds med de produkter og den service han får.

Fordele

Levetidsforlængelse på eksisterende udstyr
35-40% besparelse kontra køb af nyt
Lokalt reservedelslager med kritiske komponenter
Personlig kontakt til servicetekniker

Carl_Henrik_Vordingborg_Museum_web.png Carl-Henrik Hansen, IT Chef

”Det er altid rart, at den tekniker, som man ringer til, er også ham, som kommer ud og udfører servicen. Det skaber tryghed. Derudover har Nordic Computer sørget for, at vi har et lokalt lager liggende af bl.a. diske.

Så hvis en disk pludselig skulle stå af eller fejle, kan vi selv udskifte den. Det skaber fleksibilitet og betyder, at vi selv kan løse mindre problemer omgående.”